Ο ρόλος του σχολείου
Ένα σχολείο προσφέρει ασφάλεια, όταν επιτελεί το έργο του και λειτουργεί προστατευτικά απέναντι στη βία, τη χρήση ψυχοτρόπων ουσιών και την παραβατικότητα. Αυτό σημαίνει όχι μόνο ότι είναι σε θέση να διαχειριστεί με κατάλληλο τρόπο ανάλογα περιστατικά, αλλά, κυρίως, ότι κατορθώνει με τη στρατηγική
και τις ενέργειές του να τα αποτρέψει, να λειτουργήσει, δηλαδή, προληπτικά.
Η διεθνής εμπειρία και έρευνα έχουν εντοπίσει μια σειρά από παράγοντες που ενισχύουν το κλίμα
ασφάλειας του σχολείου. Από αυτούς άλλοι αφορούν το γενικότερο πλαίσιο λειτουργίας της σχολικής
μονάδας και άλλοι σχετίζονται με τη στάση και τη συμπεριφορά των
μελών της, εκπαιδευτικών, μαθητών και γονιών/κηδεμόνων.
Ο ρόλος του σχολείου
Η εμπέδωση κλίματος ασφάλειας, η καλλιέργεια ελπίδας για το μέλλον και η ανάπτυξη δεξιοτήτων
απαραίτητων για την ομαλή μετάβαση στην ενήλικη ζωή, συνδέονται με σχολεία που διαθέτουν τα
ακόλουθα χαρακτηριστικά:
• Συνδέουν τα γνωστικά αντικείμενα με τη ζωή και υπηρετούν με συνέπεια τους μαθησιακούς
τους στόχους.
• Καλλιεργούν αξίες ζωής, αποδέχονται τη διαφορετικότητα, υιοθετούν δημοκρατικές διαδικασίες.
• Διαθέτουν σαφείς, ευέλικτους και συμφωνημένους κανόνες, οι οποίοι τηρούνται από όλους.
• Επιδιώκουν την ουσιαστική εμπλοκή των γονιών/κηδεμόνων στη ζωή της σχολικής κοινότητας. Τους προσφέρουν συστηματική ενημέρωση για την πορεία των μαθητών και τις δραστηριότητες του σχολείου,
και συνεργάζονται με τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων.
• Αναπτύσσουν δεσμούς με την τοπική κοινωνία και δικτυώνονται με τις υποστηρικτικές της υπηρεσίες, οι οποίες μπορούν να αποτελέσουν πολύτιμες πηγές βοήθειας.
• Προωθούν δημιουργικές δραστηριότητες που συμβάλλουν στη δευτερογενή κοινωνικοποίηση των μαθητών και στο άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία.
• Προσφέρουν προγράμματα πρόληψης, αγωγής υγείας, πολιτιστικά και περιβαλλοντικά, τα
οποία ενισχύουν τους προστατευτικούς παράγοντες και αντιστρέφουν ή μειώνουν τους παράγοντες κινδύνου για δυσλειτουργικές μορφές συμπεριφοράς.
• Οργανώνουν ενημερωτικές σχολικές καμπάνιες για τα θέματα της βίας και της ασφάλειας.
• Υποστηρίζουν με εξατομικευμένα, εντατικά και εστιασμένα προγράμματα όσους μαθητές το έχουν ανάγκη, δίνοντας έμφαση στα θετικά στοιχεία του καθενός.
• Παρέχουν, στις περιπτώσεις που χρειάζεται, συνεχή ψυχοπαιδαγωγική βοήθεια, αξιοποιώντας τον θεσμό της παράλληλης στήριξης, για να διασφαλιστούν τα απαιτούμενα αποτελέσματα.
• Έχουν διαμορφώσει μια απλή και άμεση διαδικασία αναζήτησης βοήθειας, ώστε οι μαθητές να γνωρίζουν ακριβώς σε ποιο πρόσωπο μπορούν να απευθυνθούν και ότι αυτό είναι πάντα διαθέσιμο.
• Προωθούν τη συνεχιζόμενη εκπαίδευση των εκπαιδευτικών
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου